Linki sponsorowane – 23 porady jak poprawić wynik jakości (QS)

Wynik jakości to wyjątkowo istotny element Twojej kampanii linków sponsorowanych. Bezpośrednio wpływa na uzyskiwane przez Ciebie stawki za kliknięcie. Jeśli uzyskujesz słaby wynik jakości, np. 3, to możliwe, że płacisz za kliknięcie nawet kilkukrotnie drożej, niż gdybyś uzyskiwał wynik rzędu 9-10. Przy wyniku jakości 1-2 Twoja reklama może w ogóle się nie wyświetlać, nawet jeśli zaoferujesz wysokie stawki.

Wynik jakości – o co w nim chodzi?

Wynik jakości to jeden z kluczowych parametrów w całym systemie AdWords. Przyjmuje on wartość od 1 do 10. Im lepszy wynik jakości, tym, w praktyce, taniej kupujesz kliknięcia. Dzięki lepszym wynikom jakości Twoje reklamy mogą pokonać konkurentów z większymi budżetami.

Wynik jakości jest obliczany na podstawie trzech składowych. W interfejsie Google AdWords, w zakładce słowa kluczowe, najedź kursorem na „dymek” przy danym słowie, aby zobaczyć składowe wyniku jakości w formie opisowej. Są to:

  • Przewidywalna klikalność
  • Trafność reklamy
  • Wrażenie strony docelowej
Linki sponsorowane: Trzy składniki obliczania wyniku jakości

1. Przewidywalna klikalność

Wbrew pozorom klikalność reklamy nie jest tutaj tożsama ze wskaźnikiem CTR. Klikalność na cele obliczania wskaźnika jakości jest określana z pominięciem miejsca wyświetlania reklam, a przecież na miejsce wyświetlania reklamy wpływa na uzyskiwany CTR (reklamy na odległych miejscach mają zazwyczaj niższe CTR niż reklamy z top3).

Przewidywalna klikalność zależy ona bezpośrednio od atrakcyjności tekstu reklamowego. Oto 8 prostych porad, dotyczących poprawiania tekstów reklamowych pod kątem przewidywalnej klikalności.

  • Sprawdź, jak wyglądają reklamy konkurencji, najlepiej narzędziem do diagnostyki reklam wbudowanym w interfejs Adwords. Twoja reklama powinna się wyróżniać na tle konkurencji.
  • Upewnij się, że masz czytelne wezwania do akcji.
  • Upewnij się, że reklama jest trafna, tj. dotyczy dokładnie tego, o co pytał wyszukujący.
  • Stosuj wielkie litery na początku zdania.
  • Nie bój się zdań pytających.
  • Pamiętaj o rozszerzeniach reklam.
  • Liczby i konkrety – je także masz do dyspozycji. Zamiast „Atrakcyjne rabaty” napisz „25% rabatu”
  • Wykorzystanie czasu: Spróbuj np. zbudować kampanię wyświetlaną tylko w weekendy (ograniczenia czasowe) i wówczas wyświetlaj „25% rabatu w ten weekend”.

2. Trafność reklamy

Bada korelację między wpisywanymi słowami kluczowymi i treścią wyświetlonych reklam. Zacznij od diagnozy grup reklam. Czy w każdej grupie jest reklamowana jedna cecha lub produkt? Jeśli nie – rozbij grupę na kolejne. Zazwyczaj nie będziesz potrzebować więcej niż 5-10 słów kluczowych w jednej grupie reklam, a często będzie to po prostu jedno słowo.

Linki sponsorowane: trafność reklamy.

  • Wykorzystaj słowo kluczowe W nagłówku reklamy.
  • Jeśli nie w nagłówku – to przynajmniej w wierszach reklamy.
  • W domenie – jeśli masz odpowiednią domenę generyczną i na nią kierujesz kampanię.
  • W wyświetlanym adresie url – po ukośniku. Na przykład blink.pl/audyt-stron-www byłoby dobrym adresem wyświetlanym dla frazy „audyt stron www”.
  • Rozważ wykorzystanie KIT’a (Keyword Insertion Tool – narzędzie pozwalające wrzucić słowo z zapytania w treść reklamy, a nawet w adres URL, na który jest kierowany użytkownik).
  • Wysoki poziom trafności najłatwiej uzyskasz stosując słowa w dopasowaniu ścisłym.

3a. Doświadczenie strony docelowej – spójność tematyczna

Jakość strony docelowej najlepiej rozpatrywać w dwóch wymiarach. Pierwszym wymiarem jest zgodność strony docelowej z wpisywanym słowem kluczowym oraz reklamą. Innymi słowy, reklama wyświetlająca się po słownie „tani hosting wordpress” powinna nie tylko zawierać informację o hostowaniu WordPress’a w dobrej cenie, ale też kierować na stronę docelową, która mówi o tym samym.

Zrozum to dobrze, jeśli chcesz mieć wyższy wynik jakości nie możesz po prostu kierować ruchu na stronę główną – koniecznie kieruj na podstronę tematycznie powiązaną z tym, czego dotyczy słowo kluczowe i reklama. Upewnij się, że słowo to występuje:

  • W tytule strony.
  • W nagłówkach.
  • W akapitach.
  • W opisach obrazków.

3b. Doświadczenie strony docelowej – jakość techniczna strony

Drugim elementem jest techniczna jakość strony docelowej. Wynika ona ze wszystkich wytycznych, mówiących o tym, jak powinna wyglądać dobra strona. Dotyczy to odpowiedniej zawartości metatagów, czasu ładowania itp.

Ponieważ kryteriów jest bardzo wiele – tutaj znajdziesz bezpłatne narzędzie do wykonania audytu Twojej strony, dzięki któremu dowiesz się, które elementy wymagają poprawy. Oto skrócona check-lista:

  • Czy strona zawiera odpowiednie metatagi?
  • Czy obrazki są opisane poprzez atrybuty ALT?
  • Czy strona szybko się otwiera?
  • Czy włączona jest kompresja strony?
  • Czy strona jest responsywna?

Bezpłatna analiza Twojej strony w 10 sek.

Chcesz się dowiedzieć, co warto poprawić na Twojej stronie, żeby uzyskać lepsze wyniki? Tym narzędziem możesz bezpłatnie sprawdzić swoją stronę www w kilka sekund.

Za treść artykułu odpowiada:

Artur Pajkert zdjęcie portretowe

Artur Pajkert

Doktor nauk ekonomicznych, zarządza marketingiem Blink.pl. Autor publikacji naukowych dotyczących marketingu, hostingu i prelegent konferencji.